DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Uygulamalar IV
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CCS 404
Güz/Bahar
10
16
13
15
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı genitoüriner hastalıklar, yenidoğan ve genetik hastalıklar ile ilişkili durumlarda hasta yönetimini klinik uygulamalar ile öğrenilmesidir. Hastadan öykü alma, fizik muayene yapma, incelemeler için örnek alma, gönderme, sonuçlarını yorumlama, tanı ve tedavi algoritmalarını oluşturması beklenmektedir. Hastaya biyopsikososyal bütünlük içinde yaklaşması, klinik karar verme süreçlerini uygularken kanıta dayalı karar vermesi, etik davranış özelliklerinin neler olduğunu fark etmesi, yasal sorumluluklarının bilincinde olması da beklenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Hastanın anamnezini alabilecek, bu sırada uygun iletişim tekniklerini kullanabilecek, bir hekime yaraşır düşünce, tutum, davranış sergileyebilecektir.
  • 2. Hastanın genital organları dahil tüm organ sistemlerini kapsayan tam bir fizik muayene yapabilecektir.
  • 3. Olası tanıları sıralayabilecek ve ayırıcı tanı yapabilecektir.
  • 4. Tanı yöntemlerini seçerken (laboratuar teknikleri, görüntüleme yöntemleri vb) uygunluk ve maliyet etkinlik analizi yapabilecektir.
  • 5. Tanı yöntemlerinin sonuçlarını doğru bir şekilde yorumlayabilecektir.
  • 6. Kanıta dayalı tedavi algoritması oluşturabilecektir.
  • 7. Konsültasyon isteme gerekliliğini belirleyebilecek, tedavisi özel uzmanlık gerektiren hastalıkları ayırt ederek yönlendirilmesi gereken merkezleri tanımlayabilecektir.
  • 8. Risk değerlendirmesi yapabilecek, gerekli önlemleri alabilecektir.
  • 9. Acil olan ve olmayan durumları ayırt edebilecek, acil durumların ayırıcı tanısı, tanısı ve tedavisi için gereken bütün prosedürleri tanımlayabilecektir.
  • 10. Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları (kan alma, intramüsküler ve intravenöz enjeksiyon, üretral kateter takma, parmak ucu glukoz ölçme, EKG çekme vb) yapabilecek, sütür ve düğüm tekniklerini uygulayabilecektir.
  • 11. Hastası veya yakınını hastalığı hakkında bilgilendirebilecek ve işlemler öncesinde onların onayını alabilecektir.
  • 12. Normal bir gebeliği takip edebilecek, gebelik sırasında yapılan uygulamaları gerçekleştirebilecek, gebe kadınlarda çocuk kalp seslerini (ÇKS) tespit edebilecektir.
  • 13. Normal vajinal doğum eyleminin takip ve muayenesini yapabilecektir.
  • 14. Normal vajinal doğumu maket üzerinde uygulayabilecektir.
  • 15. Doğum eylemi sırasında patolojik durumları saptayıp hangi gerekli müdahalelerin yapılacağını tanımlayabilecektir.
  • 16. Yenidoğanı muayene edebilecek ve bulguları değerlendirebilecektir.
  • 17. Genetik hastalıkları yönetebilecektir.
Ders Tanımı Bu derste genitoüriner sistem, yenidoğan ve genetik hastalıklara ilişkin bilgiler ve klinik uygulamaları yer alacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı Gebelik komplikasyonları ve klinik yaklaşım Williams Obstetrics, 24th edition, edited by] F. Gary Cunningham [and seven others].2014. ISBN 978-0-07-179893-8, MHID:0-07-1798933-5 Page: 728-925
2 Gebelikte görülen hastalıklar ve klinik yaklaşım Williams Obstetrics, 24th edition, edited by] F. Gary Cunningham [and seven others].2014. ISBN 978-0-07-179893-8, MHID:0-07-1798933-5 Page: 926-1084
3 Gebelikte görülen hastalıklar ve klinik yaklaşım Williams Obstetrics, 24th edition, edited by] F. Gary Cunningham [and seven others].2014. ISBN 978-0-07-179893-8, MHID:0-07-1798933-5 Page: 1100-1360
4 Reproduktif endokrinoloji ile ilişkili hastalıklar ve klinik uygulamaları Williams Gynecology, 2nd Edition, Barbara L. Hoffman, John O. Schorge, Joseph I. Schaffer, Lisa M. Halvarson, Karen D. Bradshaw, F. Gary Cunningham.2012. ISBN: 978-0-07-171672-7 MHID: 0-07-171672-6 Page: 400-581
5 Yenidoğanın hastalıkları ve klinik uygulamalar Marcdante, Karen. Nelson Essentials of Pediatrics, 2013
6 Genetik hastalıklar ve klinik uygulamalar Schaefer, Thompson. Medical Genetics, 2014
7 Benign jinekolojik hastalıklar ve klinik uygulamaları Williams Gynecology, 2nd Edition, Barbara L. Hoffman, John O. Schorge, Joseph I. Schaffer, Lisa M. Halvarson, Karen D. Bradshaw, F. Gary Cunningham.2012. ISBN: 978-0-07-171672-7 MHID: 0-07-171672-6 Page:1020-1086
8 Malign jinekolojik hastalıklar ve klinik uygulamaları Williams Gynecology, 2nd Edition, Barbara L. Hoffman, John O. Schorge, Joseph I. Schaffer, Lisa M. Halvarson, Karen D. Bradshaw, F. Gary Cunningham.2012. ISBN: 978-0-07-171672-7 MHID: 0-07-171672-6 Page: 1259-1300
9 Benign ürolojik hastalıklar ve klinik uygulamaları Smith and Tanagho's General Urology 18th Edition by Jack W. McAninch (Author), Tom F. Lue (Author) ISBN-13: 978-0071624978 ISBN-10: 007162497X Page: 458-731
Ders Kitabı
  1. Smith and Tanagho's General Urology 18th Edition by Jack W. McAninch (Author), Tom F. Lue (Author) ISBN-13: 978-0071624978 ISBN-10: 007162497X
  2. Williams Gynecology, 2nd Edition, Barbara L. Hoffman, John O. Schorge, Joseph I. Schaffer, Lisa M. Halvarson, Karen D. Bradshaw, F. Gary Cunningham.2012. ISBN: 978-0-07-171672-7  MHID: 0-07-171672-6
  3. Williams Obstetrics, 24th edition, edited by] F. Gary Cunningham [and seven others].2014. ISBN 978-0-07-179893-8, MHID:0-07-1798933-5
  4. Marcdante, Karen. Nelson Essentials of Pediatrics, 2013
  5. Schaefer, Thompson. Medical Genetics, 2014
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Essential Obstetrics and Gynaecology, Ian M. Symonds, Sabaratnam  Arulkumaran ; editor emeritus, E. Malcolm Symonds, 5th edition, 2013. ISBN: 9780702030765
  2. Obstetrics and Gynecology at a Glance, Norwitz, Errol R. 4th edition, 2013. ISBN: 978-1-118-73234-2

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
15
Portfolyo
Ödev
3
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 9 x teorik ders saati)
9
10
90
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 9 x uygulama/lab ders saati)
9
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
11
1
11
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
1
Portfolyo
Ödev
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
1
Ara Sınavlar
1
1
Final Sınavı
1
1
    Toplam
251

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest